Samen muziek maken
Samen muziek maken is een intensieve vorm van samenwerking.
Je moet op elkaar letten, naar elkaar kijken en luisteren, het tempo en de
dynamiek op elkaar afstemmen. Je moet rekening houden met elkaar en elkaars
sterke en zwakke kanten accepteren (moet de een het tempo iets terugnemen omdat
de ander het net niet zo snel kan, of moet de ander nog meer oefenen om het
tempo bij te kunnen benen?), samen tijd maken om te oefenen.
In een orkest kunnen verlegen kinderen de kans krijgen om
leiding te geven of een solo te spelen, en moeten haantjes de voorste soms
genoegen nemen met een tweede of derde partij.
In een kleiner verband, zoals een kwartet, leren kinderen
dat elke partij belangrijk is. Laat je een partij weg, dan klopt het stuk niet
meer. De eerste viool speelt eerste viool, maar is nergens zonder de anderen.
Opvallend vaak kreeg ik te horen hoe belangrijk de muziek
voor kinderen was. Ze krijgen er zelfvertrouwen door, durven meer. Een
verlegen, teruggetrokken kind kan schitteren op het podium en iedereen versteld
doen staan, inclusief zichzelf.
En bovenal: heel veel plezier en geluk. Muziek maken maakt
gelukkig en samen muziek maken is heerlijk. Er ontstaan vriendschappen tussen
gelijkgestemden die veel intenser kunnen zijn dan de vriendschappen op school.
Wat is er nodig?
Toch gebeurt het ook regelmatig dat hoogbegaafde kinderen beginnen
met muziekles, maar afhaken. Kennelijk is er iets speciaals nodig. Heel veel
ouders gaven aan dat privéles essentieel was voor hun kind, en van een docent
die oog heeft voor de leerling. Iemand die van de lesmethodes af durft te
stappen, of daar versneld doorheen durft te gaan. Aandacht voor de inbreng en
de wensen van het kind (sommige kinderen krijgen de mogelijkheid om zelf
stukken aan te dragen, of worden gestimuleerd zelf te componeren).
Het is belangrijk dat de docent niet alleen feedback geeft
op het product, het uitgevoerde muziekstuk, maar vooral ook procesgerichte
feedback geeft. Opmerkingen als “ik kan horen dat je deze week erg je best hebt
gedaan op die moeilijke ritmes, die gaan veel beter dan de vorige keer. Nu
moeten we nog aan de zuiverheid werken.” geven het kind een goed gevoel over
wat het gedaan heeft, maar ook iets om naar toe te werken.
Verder is het belangrijk dat de docent hoge verwachtingen
heeft van de leerling en eisen durft te stellen. Veel nadruk op zuiverheid,
techniek, precisie. Hoogbegaafde kinderen komen op school vaak weg met werk dat
goed genoeg is, maar niet zo goed als ze zouden kunnen. Een 6 is voldoende. Een
muziekdocent die hier oog voor heeft, kan een kind stimuleren het beste in
zichzelf naar voren te halen, te gaan voor een 9 of 10. Daarbij is de toon
belangrijk. Cynisme werkt niet, liefde voor kinderen en muziek en lesgeven met
passie wel. Een docent die de liefde en passie over kan brengen, geeft een
hoogbegaafd kind niet alleen een hobby voor het leven, maar ook een
mogelijkheid tot het ontwikkelen van vaardigheden waar het de rest van zijn
leven plezier van heeft.
Heel interessant jou essay. Heel bijzonder om te lezen wat muziek voor effect het bij hoog begaafde kinderen geeft.
BeantwoordenVerwijderenHier kan ik helemaal achterstaan.
BeantwoordenVerwijderenInteressante tekst !
Goed verwoord !