Over de meerwaarde van muziekonderwijs aan cognitief getalenteerde kinderen
Druk verkeer in ons hoofd
Onze hersenen hebben het druk. Wat we ook doen, er is activiteit, die de
laatste jaren zichtbaar kan worden gemaakt met technieken als MRI en EEG. Met
behulp van deze technieken kon men erachter komen dat er verschillende gebieden
zijn die op verschillende momenten extra actief zijn. Een aantal belangrijke
gebieden die we onderscheiden zijn te zien in de volgende figuur.
1. Frontale
cort:ex Dit gebied is betrokken bij o.a. spraak en motoriek, maar ook bij
planning en organisatie.
2. Pariëtale
cortex: Dit gebied is actief bij redeneren en hoofdrekenen. Ook worden hier
de verschillende zintuigelijke waarnemingen samengevoegd. Bovendien bevindt
zich hier de primaire gevoelscortex.
3. Occipitale
cortex: Het gebied helemaal achteraan in de hersenen is actief bij het
ontvangen en verwerken van visuele informatie.
4. Temporale
cortex: Dit gebied is betrokken bij de werking van het geheugen, taal en
gehoor.
5. Cerebellum,
ofwel de kleine hersenen. Dit gebied is mede verantwoordelijk voor de
coördinatie van bewegingen en voor automatische bewegingspatronen.
Dat gebieden actief zijn, is te
zien met behulp van bovengenoemde technieken. Wetenschappers lieten mensen
activiteiten verrichten terwijl ze in de hersenen mee konden kijken. Bij het
maken van muziek bleek er iets bijzonders te gebeuren: ALLE delen van de
hersenen waren actief. En niet om de beurt, maar allemaal tegelijk. Wanneer we
daar over nadenken is dat ook wel logisch. Wanneer je muziek maakt, ben je
bezig met een motorische activiteit, die als je goed oefent na verloop van tijd
deels automatisch gaat, met je zicht (muziek lezen, kijken wat je met je handen
doet) met je redeneervermogen (hoe lang duren noten ten opzichte van elkaar?
Hoe los je bepaalde motorische moeilijkheden op, maar ook: Dit stuk is geschreven
door Bach, en moet dus niet romantisch worden uitgevoerd), uiteraard met je
gehoor, maar ook met je gevoel, want muziek roept emoties op.
Al die gebieden zijn actief en
betrokken op het moment dat je muziek maakt, en informatie vliegt van de ene
kant van je hersenen naar de andere kant.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!