donderdag 12 november 2015

Bach, Britten en een begaafd brein (II)

Over de meerwaarde  van muziekonderwijs aan cognitief getalenteerde kinderen
Mijn zoektocht naar wat er gebeurt in je hersenen als je muziek maakt, hoe je daarvan groeit en waarom muziekonderwijs nou juist zo belangrijk is voor hoogbegaafde kinderen.


Druk verkeer in ons hoofd

Onze hersenen hebben het druk. Wat we ook doen, er is activiteit, die de laatste jaren zichtbaar kan worden gemaakt met technieken als MRI en EEG. Met behulp van deze technieken kon men erachter komen dat er verschillende gebieden zijn die op verschillende momenten extra actief zijn. Een aantal belangrijke gebieden die we onderscheiden zijn te zien in de volgende figuur.

1. Frontale cort:ex Dit gebied is betrokken bij o.a. spraak en motoriek, maar ook bij planning en organisatie.
2. Pariëtale cortex: Dit gebied is actief bij redeneren en hoofdrekenen. Ook worden hier de verschillende zintuigelijke waarnemingen samengevoegd. Bovendien bevindt zich hier de primaire gevoelscortex.
3. Occipitale cortex: Het gebied helemaal achteraan in de hersenen is actief bij het ontvangen en verwerken van visuele informatie.
4. Temporale cortex: Dit gebied is betrokken bij de werking van het geheugen, taal en gehoor.
5. Cerebellum, ofwel de kleine hersenen. Dit gebied is mede verantwoordelijk voor de coördinatie van bewegingen en voor automatische bewegingspatronen.

Dat gebieden actief zijn, is te zien met behulp van bovengenoemde technieken. Wetenschappers lieten mensen activiteiten verrichten terwijl ze in de hersenen mee konden kijken. Bij het maken van muziek bleek er iets bijzonders te gebeuren: ALLE delen van de hersenen waren actief. En niet om de beurt, maar allemaal tegelijk. Wanneer we daar over nadenken is dat ook wel logisch. Wanneer je muziek maakt, ben je bezig met een motorische activiteit, die als je goed oefent na verloop van tijd deels automatisch gaat, met je zicht (muziek lezen, kijken wat je met je handen doet) met je redeneervermogen (hoe lang duren noten ten opzichte van elkaar? Hoe los je bepaalde motorische moeilijkheden op, maar ook: Dit stuk is geschreven door Bach, en moet dus niet romantisch worden uitgevoerd), uiteraard met je gehoor, maar ook met je gevoel, want muziek roept emoties op.
Al die gebieden zijn actief en betrokken op het moment dat je muziek maakt, en informatie vliegt van de ene kant van je hersenen naar de andere kant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!