Blijvende gevolgen
Die informatie die door je hersenen heenvliegt, heeft een
pad nodig. Dat pad wordt gevormd tussen hersencellen, (neuronen), door axonen. (zie Met je viool op een geitenpaadje) Hoe meer verbindingen er gevormd worden, hoe meer informatieoverdracht er
plaats kan vinden, en hoe steviger en meer beschermd die verbindingen worden,
hoe sneller de informatieoverdracht kan zijn.
Bij alles wat we leren, worden verbindingen gemaakt tussen
neuronen. Wanneer we iets vaak oefenen, blijven die verbindingen bestaan. Doen
we dat niet, worden de verbindingen niet meer gebruikt, dan vervallen zij weer.
Als we dan in acht nemen dat alle delen van de hersenen
betrokken zijn bij het maken van muziek, dan ligt het voor de hand dat er ook
veel blijvende verbindingen worden gelegd. Dit blijkt ook zo te zijn. Bij
mensen, en zeker ook al bij kinderen, die muziek maken, blijken er verbindingen te zijn die
anderen niet hebben. Meer verbindingen, langere verbindingen en effectievere
verbindingen. Het bijzondere is dat die verbindingen niet alleen invloed hebben
op het maken van muziek, maar ook op andere gebieden.
Zo ontdekte professor en psychiater James Hudziak van de
universiteit van Vermont dat de cortex op verschillende plaatsen dikker wordt.
De hersenen groeien dus echt door het maken van muziek.
Verder blijkt dat oudere kinderen die muziek maken meer en sterkere
verbindingen hebben tussen twee taalgebieden in het brein, het gebied van
Wernicke, dat achteraan in de temporale cortex zit, en het gebied van Broca,
dat zich aan de voorzijde bevindt. Het gebied van Wernicke is betrokken bij het
begrijpen van taal, het gebied van Broca bij de taalproductie. Wanneer die twee
gebieden beter met elkaar communiceren, heeft dat een positieve invloed op de
taal van het kind.
Bij jonge kinderen die muziek maken
groeit een ander belangrijk onderdeel van de hersenen: de hersenbalk. De
hersenbalk vormt de verbinding tussen de linker en de rechter hersenhelft.
Beide helften hebben een andere functie. De linker hersenhelft is actiever bij o.a.
taal, rekenen, logica, spraak, ordening en details, terwijl de rechter
hersenhelft meer actief is bij bijvoorbeeld het verwerken van beelden, kleuren,
en patronen, en bij muziek (!), humor, intuitie, en het leggen van verbanden.
Nou is het zo dat beide
hersenhelften belangrijk zijn bij leren, en wie beide hersenhelften gebruikt,
onthoudt 5 tot 10 keer beter. Wanneer dus die verbinding tussen beide
hersenhelften in volume en effectiviteit toeneemt, komt dat niet alleen de
muziek, maar ook al het andere leren ten goede.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!