De prefrontale en orbitofrontale cortex
Uit onder andere de studie van professor Hudziak blijkt dat
ook dit gebied van de hersenen bij kinderen die muziek maken dikker wordt, met
als gevolg dat deze kinderen minder moeite hebben met bovengenoemde
vaardigheden.
Het belang voor cognitief getalenteerde leerlingen
Met alle informatie die hierboven staat, is het belang van
muziek maken wel duidelijk. Voor alle kinderen, niet specifiek voor
hoogbegaafde kinderen. Toch denk ik dat nog er een duidelijke meerwaarde is voor
(hoog)begaafde kinderen. Kinderen met cognitief talent, niet per definitie met
een groot muzikaal talent. Waarom is dat?
Hoogbegaafde kinderen blijken opvallend vaak problemen te
hebben met de executieve functies. Bovendien hebben ze vaker dan andere
kinderen moeite met oefenen. Dit is wel verklaarbaar: Als je heel veel dingen
gemakkelijk kunt, al leest in groep 1 en snapt dat je onder 0 kunt rekenen in
groep 2, als je alles op school in een keer snapt en als anderen vaak zeggen
hoe knap en slim dat wel niet is, dan raak je gewend aan het in één keer iets kunnen. Dan groeit min of meer
vanzelf het idee dat je slim bent als je iets direct kunt, en dom als je ervoor
moet oefenen. Bovendien, als jij heel snel kunt rekenen, dan heb je het
helemaal niet nodig om de tafels uit je hoofd te kennen en hoef je ze dus niet
te oefenen.
En wanneer je goedmoedig “verstrooide professor” genoemd
wordt als je een bende maakt van je kastje en je tafel op school, maar toch
altijd je werk foutloos maakt, dan hoef je niet te leren organiseren.
Ook gebeurt het vaak dat het werk dat kinderen op school
moeten maken dusdanig gemakkelijk voor ze is, ook het verrijkingswerk dat ze
krijgen, dat ze nooit tegen hun grenzen aanlopen. Niet op de basisschool, en
een heel aantal kinderen ook niet op de middelbare school. Wanneer dan in het
hoger onderwijs of de universiteit wel ineens blijkt dat die grenzen wel
bereikt worden en de student moet gaan werken, heeft die dat nooit geleerd. Dan
blijken het omgaan met frustraties, zoals moeilijke opdrachten, het weerstaan
van verleidingen (feestjes, terwijl je eigenlijk nog moet studeren) en
volgehouden aandacht ineens grote problemen op te leveren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!