woensdag 29 mei 2024

Mag je zonder jas?

 "Juf, ik heb een nieuwe regenjas!"

't Is een goed idee, een regenjas, want op dagen als vandaag is het nooit zeker of je droog overkomt. 

Blonde vrolijkerd is vroeg op school gekomen om samen met mij en een klasgenootje naar de gymzaal te lopen, waar we de schooldag net als elke woensdag zullen beginnen. En Blonde vrolijkerd heeft een nieuwe regenjas. Hij haalt hem uit zijn tas en laat hem trots zien. Hij is mooi en ook handig, want hij is dun en waterdicht. En hij past in het voorvakje van zijn tas.

Als we even later vertrekken naar de gymzaal, legt Blonde vrolijkerd zijn tas in de tassenbak. "Dat is handig, dan hoef ik die niet te tillen." Maar je regenjas dan? Blonde vrolijkerd haalt zijn schouders op. Het is droog. Waar heb je dan een regenjas voor nodig?

Na de gymles lopen we weer terug naar school, met de hele groep nu, Het regent een beetje. Maar dat geeft niet, want we zijn niet van suiker. 

Halverwege ons wandeltochtje is het opgehouden met zachtjes regenen en als verzopen katjes komen we op school aan. Goedgemutste verzopen katjes, dat wel. Blonde vrolijkerd concludeert met een grijns dat zijn regenjas best handig was geweest. Maar zijn haar zit wel grappig, en het mijne ook. De regen doet leuke dingen met kapsels.

Als we 's middags naar buiten gaan, is het nog wat grijs en fris, maar droog.

"Juf, mag je zonder jas?"

"Hm... Als je korte mouwen hebt, moet je wel even je jas of een vest aandoen, maar als je lange mouwen hebt, mag je wel zonder jas."

Voor sommige kinderen is het nog een beetje verwarrend.

Grietje met een langemouwenshirt staat voor me en vraagt:
"Juf, mag ik korte mouwen?"
"Je bedoelt denk ik "mag ik zonder jas? " Ja, dat bedoelt ze, en dat mag. 

"Glimoogmannetje, jij hebt korte mouwen, je moet even je jas aandoen."
"Maar... Ik ga naar de wc!"
"Haha, nee daar heb je je jas niet voor nodig. Als je naar de wc gaat, hoeft je jas niet aan."

Het is gezellig buiten. Er wordt geklauterd, geduikeld, er is een nieuw voetbalplekje en rond de nieuwe waterbaan is het een drukte van belang. 

"He, Glimoogmannetje, jij hebt korte mouwen, waarom heb je je jas niet aan?"
"Ja maar.... jij zei toch: "Als je naar de wc bent geweest hoef je je jas niet aan!"

Niet veel later breekt de zon door. Zoals altijd zijn de voetballers de eersten die oververhit raken. De jassen mogen uit, als ze ze maar even netjes ophangen.

"Ik wil deze niet meer!" Terwijl watnounetvier langsfiets werpt ze me haar jas toe. Met bijna dezelfde vaart werp ik de jas terug over haar schouder. Prima, dan hang je 'm maar even aan de kapstok. Dat was niet de bedoeling. Want al is ze net vier, ze deelt graag de lakens uit. En de jassen, kennelijk. Watnounetvier kiest eieren voor haar geld, laat haar fiets staan en brengt haar jas toch maar zelf naar binnen.

Tegen de tijd dat de kinderen naar huis gaan, begint het een beetje te regenen, en even later komt het met bakken uit de hemel. Gelukkig heeft Blonde
vrolijkerd een regenjas in het voorvakje van zijn rugzak zitten....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!