dinsdag 4 juni 2024

Zwolle, 18 juni 1978

Vandaag kreeg ik een brief van mijn moeder, aangetekend nog wel. 

Voorzichtig open ik de envelop. Om het dunne papier niet te beschadigen is een op maat gesneden stukje karton meegestuurd in de envelop. Zorgvuldig en liefdevol, zodat ik dit kostbare pakketje onbeschadigd zou ontvangen.

Rechts bovenaan staan de plaats en de datum van schrijven: Zwolle, 18 juni. Zonder jaartal.

Ik weet het jaartal wel: 18 juni 1978.  De brief is niet gericht aan mij, maar aan vrienden van mijn ouders. En Zwolle is niet de woonplaats van mijn moeder op dat moment, maar daar stond het ziekenhuis waar ze lag, al ruim twee weken schrijft ze. Ik herken het handschrift van mijn moeder, maar het is onregelmatiger dan ik gewend ben. Geschreven in een ziekenhuisbed, misschien met een tijdschrift als ondergrond, onderbroken door onderzoeken, bezoekuren en vermoeidheid.


46 jaar lang is de brief bewaard, ergens tussen een stapel papieren. Ik stel me zo voor dat het tijd werd om eens wat op te ruimen, de stapels met papieren eens door te gaan. Geboortekaartjes, vakantiegroeten, overlijdensberichten, misschien een brief over het schoolreisje van de kinderen, of een tekening die ze maakten. Wat kan bij het oud papier? Wat bewaren we? 

En toen deze brief. Misschien hielden ze de adem even in; een brief van Coba. Wat doen we? Bewaren? Maar wat doen we er nog mee? Maar bij het oud papier... dat kan ook niet. Nee, dat voelt niet goed.

En zo kwamen ze bij mijn tante. Of zij misschien belangstelling had voor deze brief, die lang geleden werd geschreven door de jonge, zieke vrouw van haar broer. Zeker had ze belangstelling,  niet voor zichzelf, maar om hem zorgvuldig met een kartonnetje in een envelop te schuiven en aangetekend op te sturen. Naar mij.

En nu heb ik een waardevol document, een puzzelstukje dat ik nog niet had. Ik heb een map vol brieven en kaarten die mijn moeder kreeg toen ze in het ziekenhuis lag. Beterschapswensen, hartelijke groeten, een brief van iemand die met haar de zondagsschool leidde,  ook een brief van de vrienden aan wie mijn moeder schreef, en een getypte brief van mijn opa, waar mijn broer en ik op dat moment tijdelijk woonden, en die smakelijk vertelt over hoe het ons vergaat. Het gaat goed. We eten ze de oren van het hoofd ("We moesten ze gewogen hebben!") en ze moeten wennen aan hoe vroeg we wakker zijn. Maar ook "Ze zijn zo leuk en blij". 

Maar een brief de andere kant op, van mijn eigen moeder, die had ik nog niet. Nooit heb ik iets gelezen over hoe ze het zelf heeft ervaren, het ziek zijn, de onzekerheid, het niet weten. Want dat is wat ze schrijft: ze weten nog niets. Ze heeft pijn en ook koorts, en is afgevallen, nog maar 59,4 kg weegt ze. Maar waar het van komt, ze weten het niet. Als ze daar nou maar achter komen, dan kunnen ze iets gaan doen. Ze is rustig, geduldig en vol goede moed. 

Een paar dagen later, op woensdag 21 juni, weten ze meer. Weten ze meer dan ze ooit hadden willen weten. En 2 dagen later komen de eerste brieven en kaarten binnen waarin geen beterschap meer wordt gewenst, alleen nog maar sterkte, Gods zegen en in onze gebeden zijn we bij jullie.

Voorin de map met kaarten, in het plastic inschuifhoesje, zit het in memoriam dat de dominee in het kerkkrantje schreef: Op 10 september is naar haar vader in de hemel gegaan Coba Bos, nog maar 31 jaar oud. 

En daarna lovende woorden over hoe ze haar ziekte droeg, zoals het hoort in een in memoriam, maar de woorden voelen gemeend. Bewondering voor een moedige, gelovige jonge vrouw die wat er gebeurde in rust kon aanvaarden. Ik bekijk het met de brief in mijn hand met nieuwe ogen. 

Vandaag is mijn moeder weer een beetje dichterbij gekomen, is mijn beeld weer een beetje completer. Weer iets meer om te koesteren.

Hoewel ik nog maar 5 was toen ze overleed, denk ik dat ik mijn moeder inmiddels aardig ken. 

Mijn tante schreef: Ik herinner me haar als een zeer lieve moeder die altijd met jullie bezig was. Huishouden stond bij haar op nummer 2.

Ik wist het wel... ik lijk op haar!


6 opmerkingen:

  1. Wat een kostbare brief voor jullie. En wat heerlijk dat de mensen, die het bewaarden, jullie dit toesturen. En je tante heeft hèlemaal gelijk:: ze was graag met jullie bezig. Een echte lieverd, evenals je vader. Groeten van Alice.😘🙋‍♀️

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een kostbare brief kreeg je van je tante! Heel aangrijpend zoals je erover schrijft. Ben gelijk weer terug in 1978.... xxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Yvonne
    Wat fijn om jouw reactie op die brief van jouw moeder te lezen. Die brief kwamen we wal samen op vakantie geweest, toen jullie nog klein waren . Het klopt ook dat je een heke lieve moeder had, en dat veel met jullie bezig was. Ik weet nog dat jullie al konden lezen vóór dat je naar school ging. Ook toen je moeder er niet meer was gingen na de kerkdienst in Groningen wel eens bij jullie op visite. Maar uiteindelijk verwaterde dat toch en gingen wij en jullie onze eigen weg. Maar we hebben zeker weten goede herinneringen aan jullie gezin. Veel liefs en SHALOM uit Loppersum.
    inderdaad tegen bij het
    opruimen van papieren. We
    dachten direct dat het mooi
    zou zijn als jij die brief kreeg.
    Jouw tante loopt vaak langs
    ons huis en zodoende hebben
    we haar naar binnen geroepen
    en die brief aan haar gegeven,
    want zij kon vast wel achter
    jouw adres komen. Zo gezegd zo gedaan. Jouw ouders waren heel goede vrienden van ons. Regelmatig kwamen dan ook in die tijd naar Emmeloord. Ook zijn we
    We waren inderdaad aan het opruimen van wat papieren en vonden die brief. Jouw loopt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met ontroering lees ik jouw bericht... waardevol

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!