Marathonloper wordt 'ie later, dat kan niet anders. Net 4 en nu al aan het oefenen. Op een normale schooldag loopt 'ie een keer of 40 naar de wc en weer terug. Als juf probeer je daar wel een beetje paal en perk aan te stellen, maar ook weer niet te veel. Hij is nog maar net zindelijk en een droge dag is een goeie dag.
Op weg naar de wc kom je van alles tegen. De klas van de berengroep, waar zijn vriendinnetje van het kinderdagverblijf zit. Kan maar zo dat 'ie daar even gaat buurten, en zijn oorspronkelijke doel uit het oog verliest. Het raam van de kinderopvang, waar je als je op je knieën zit de baby's kunt bekijken. De tassenbak, daar kun je inkruipen. In die van de berengroep ook trouwens.
Ik vind hem wel vaker terug op vreemde plekken. In de kast tussen het speelgoed. ("He, marathonloper, kom eens uit de kast!") Onder een tafel, of erop. Of gewoon in de kring, maar dan wel met zijn voeten op de lege stoel naast hem, relaxend. Liggend op de grond terwijl de rest van de klas even een filmpje kijkt. Hij kijkt ook, vanuit een ander perspectief. Onder de kapstok, soms als de jassen er allemaal nog hangen, dan kun je je verstoppen. Maar om het verstoppen is het hem niet te doen. Hij is aan het ontdekken. Ook als zijn klasgenoten ritsen aan het dichtdoen zijn om naar buiten te gaan, kan het zijn dat 'ie op de schuine rand onder de kapstok gaat liggen om er langzaam af te glijden. En nog een keer. En nog een keer.
Marathonloper loopt trouwens niet altijd heen en weer. Hij kan heel geconcentreerd spelen. Een rond buisje door de opening van de stoel steken en uitproberen of je er dan door kunt kijken. Bouwen met het nieuwe blokjesspel. Hij speelt het spel niet volgens de regels van de makers van dit educatieve materiaal, maar volgens zijn eigen regels. Met natuurkundige precieze zet hij de blokjes op elkaar. Een hoge smalle toren, met daarop een plat blokje, maar als je daar een poppetje op zet, valt het om. Twee poppetjes, naast elkaar, dan is het in evenwicht. Wat nou regels van de makers. Dit kind leert!
Er lag trouwens nog iets op een vreemde plek vandaag. In mijn tasje bij mijn sleutels. Niet iedereen was kennelijk gecharmeerd van de worteltjes bij het schoolfruit...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!