vrijdag 13 november 2015

Bach, Britten en een begaafd brein (III)

Blijvende gevolgen

Die informatie die door je hersenen heenvliegt, heeft een pad nodig. Dat pad wordt gevormd tussen hersencellen, (neuronen), door axonen. (zie Met je viool op een geitenpaadje) Hoe meer verbindingen er gevormd worden, hoe meer informatieoverdracht er plaats kan vinden, en hoe steviger en meer beschermd die verbindingen worden, hoe sneller de informatieoverdracht kan zijn.
Bij alles wat we leren, worden verbindingen gemaakt tussen neuronen. Wanneer we iets vaak oefenen, blijven die verbindingen bestaan. Doen we dat niet, worden de verbindingen niet meer gebruikt, dan vervallen zij weer.
Als we dan in acht nemen dat alle delen van de hersenen betrokken zijn bij het maken van muziek, dan ligt het voor de hand dat er ook veel blijvende verbindingen worden gelegd. Dit blijkt ook zo te zijn. Bij mensen, en zeker ook al bij kinderen, die muziek maken, blijken er verbindingen te zijn die anderen niet hebben. Meer verbindingen, langere verbindingen en effectievere verbindingen. Het bijzondere is dat die verbindingen niet alleen invloed hebben op het maken van muziek, maar ook op andere gebieden.
Zo ontdekte professor en psychiater James Hudziak van de universiteit van Vermont dat de cortex op verschillende plaatsen dikker wordt. De hersenen groeien dus echt door het maken van muziek.
Verder blijkt dat oudere kinderen die muziek maken meer en sterkere verbindingen hebben tussen twee taalgebieden in het brein, het gebied van Wernicke, dat achteraan in de temporale cortex zit, en het gebied van Broca, dat zich aan de voorzijde bevindt. Het gebied van Wernicke is betrokken bij het begrijpen van taal, het gebied van Broca bij de taalproductie. Wanneer die twee gebieden beter met elkaar communiceren, heeft dat een positieve invloed op de taal van het kind.
Bij jonge kinderen die muziek maken groeit een ander belangrijk onderdeel van de hersenen: de hersenbalk. De hersenbalk vormt de verbinding tussen de linker en de rechter hersenhelft. Beide helften hebben een andere functie. De linker hersenhelft is actiever bij o.a. taal, rekenen, logica, spraak, ordening en details, terwijl de rechter hersenhelft meer actief is bij bijvoorbeeld het verwerken van beelden, kleuren, en patronen, en bij muziek (!), humor, intuitie, en het leggen van verbanden.
Nou is het zo dat beide hersenhelften belangrijk zijn bij leren, en wie beide hersenhelften gebruikt, onthoudt 5 tot 10 keer beter. Wanneer dus die verbinding tussen beide hersenhelften in volume en effectiviteit toeneemt, komt dat niet alleen de muziek, maar ook al het andere leren ten goede.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!