dinsdag 18 juni 2019

De ouders zijn niet de ware plaag

Hij was nog maar net van wal gestoken of een groot applaus barstte los. Cabaretier Pieter Derks stond voor een zaal vol onderwijsmensen en trok het boetekleed aan. Hij liep nog niet zo lang rond op school, zijn dochter was nog niet zo lang geleden bevorderd tot kleuter.

Nu hij een paar maanden op het schoolplein stond, snapte hij pas dat het grootste probleem van het onderwijs niet zit in toetsen, personeelstekort, te grote klassen of te kleine budgetten. “De ware plaag die het onderwijs teistert zijn wij, de ouders”. Deze boetedoening werd beloond met gelach, gejuich en geklap. De zaal vol onderwijsmensen hing aan zijn lippen. Zij herkenden het, zijn verhaal over ouders die hun kind het grootste wonder vinden dat op aarde rondloopt, hun hoge eisen, de ouders die hun kind hoogbegaafd, hypersensitief of allergisch vinden, en nog dyslectisch ook als het meezit.
Inderdaad, de ware plaag, dat zijn die ouders.

Ik kwam deze gesproken column tegen op Facebook. Niet een keer, niet twee keer, maar zeker 4 keer, met altijd commentaar erbij van collega's die ik al dan niet ken. Deze meneer Derks heeft het helemaal begrepen, en hij brengt het nog leuk onder woorden ook, is de algemene strekking. Ouders moeten maar eens een beetje inbinden, we kunnen tenslotte niet alles. Uw 8e wereldwonder meneer, moet maar gewoon leren dat niet alles leuk is, en uw arme hoogsensitieve dyslect mevrouw, die moet niet zo zeuren en gewoon hard werken.

Ik ga voor jou zorgen
Ook ik herkende de ouders, of beter, hun gedrag. En toch... toch gaat het er niet in bij mij. De ouders zijn NIET de grootste plaag die het onderwijs teistert. Die ouders, die doen wat hun taak is.
Die doen wat ze hun kind hebben beloofd op het moment dat het nog glibberig en verkreukeld in hun armen lag te wennen aan de wereld: Ik ga voor jou zorgen, en ik ga er alles, maar dan ook alles aan doen om te zorgen dat jij een gelukkige volwassene wordt.

Dat is wat ze doen: voor hun kind zorgen. Een ouder die op school te horen krijgt dat zijn dochter zo'n voorbeeldige leerlinge is, maar thuis een ongelukkig hoopje mens ziet, omdat elke dag saai is en hetzelfde als de vorige. Een ouder die zich zorgen maakt omdat de klas zo druk is en haar zoon daar onder lijdt. Een ouder die ziet dat zijn kind veel meer kan dan het op school laat zien.
En wat mogen we blij zijn als die ouders naar school komen. Dat ze niet bij het hek, op het schoolplein, of, nog erger, op Facebook, gaan verkondigen wat voor een rare beslissingen de school nou toch weer genomen heeft.

En natuurlijk, soms zijn eisen die ouders stellen onredelijk, of in ieder geval onuitvoerbaar. En sommige ouders zijn gewoon vervelende mensen. Net als sommige politieagenten, die stiekem om een hoekje blijven wachten op een rottig punt, om met een grote grijns maar zoveel mogelijk boetes uit te delen. Net als sommige melkboeren die fluitend hun melk een beetje aanlengen. Net als sommige gymleraren die juist de leerling iets laten voordoen die dat niet durft. Maar de meeste gymleraren, melkboeren, politieagenten en ouders zijn gewoon heel leuke mensen. En er valt bijna altijd mee te praten. En dan kunnen we uitleggen dat het niet mogelijk is om voor elk kind een apart lesprogramma te maken, en dat dat ook helemaal niet nodig is, maar dat we wel gaan doortoetsen om te kijken op welk niveau we de dochter kunnen uitdagen. En dat we niet kunnen zorgen dat de klas van zoon ineens rustig wordt, maar dat we wel aan hem kunnen vragen naast wie hij graag wil zitten. En dat we niet kunnen garanderen dat kind over 2 jaar een VWO-advies krijgt, maar dat we hem wel gaan helpen zijn werkhouding te verbeteren.

De ouders zijn niet de ware plaag. De ouders zijn onze waardevolle en zeer gewaardeerde gesprekspartners. En we mogen ze niet met zijn allen gaan zien als vervelende lastpakken die altijd maar zeuren. Want dat zijn ze niet. En dat gevoel mogen we ze ook niet geven. Het is niet eerlijk, het is niet professioneel en het is niet terecht.

Dus Pieter, trek je boetekleed maar weer uit. Voel je welkom op school, zie, kijk, geniet, praat mee, in alle redelijkheid, en zoek samen met de school naar de mooiste weg waarlangs je kind een gelukkige volwassene kan worden. Die weg zal niet altijd recht zijn, het zal een pad zijn met hobbels en omwegen, en misschien loopt ze soms langs een andere weg dan jij zelf gekozen zou hebben. Maar heb niet het gevoel dat je niet mee mag lopen. Je mag mee zover als nodig is, om haar hand vast te houden, soms om obstakels uit de weg te ruimen, soms om te laten zien hoe je er overheen komt, om de weg te wijzen, om van het uitzicht te genieten en om trots te kijken hoe je kind steeds meer stukjes alleen kan.

5 opmerkingen:

  1. Beste Yvonne,
    Ik heb je commentaar op de stelling van Pieter Derks met veel plezier gelezen. In mijn trainingen aan VO-docenten ga ik er altijd van uit dat je (ik:-) zelf verantwoordelijk bent voor het effect van je communicatie en dat het voor docenten geen zin heeft naar 'de ouders' of 'de maatschappij' te wijzen. Door dat te doen ontken je je opdracht en neem je afstand van je verantwoordelijkheid als docent. Jij bent de professional, de docent, een van de allerbelangrijkste taken in het leven vertrouwen we je toe; de vorming van onze kinderen. Neem die verantwoordelijkheid en leg deze bij jezelf. Of, met de woorden van de in Amerika populaire Dr. Phil:'You can't change what you don't acknowledge.'

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet dat die ouders er zijn, en je hebt gelijk, dat mag benoemd worden. Maar dat zijn niet "Wji, de ouders" . dat is een klein groepje, en diat kleine groepje moet daarop aangesproken worden. Overigens ben ik er van overtuigd dat ook dit groepje ouders denkt dat ze het beste voor hun kind doen,, ook al vinden jji en ik wat zij doen niet het beste. Ik werd vooral geraakt door de juichende ractie van de onderwjismensen, zowel in het filmpje als op sociale media. Als wij met zijn allen uitstralen dat wij "hen, de ouders" een stelletje lastpakken vinden, dan maken we de drempel voor de goedwillende ouders om het gesprek aan te gaan alleen maar hoger. Die andere groep komt toch wel. op

      Verwijderen
  2. Mooi, maar ik vond het verhaal van Pieter ook mooi. Jullie hebben allebei gelijk.

    Jij benoemt vooral de grote groep betrokken ouders. Ouders die ook hun eigen verantwoordelijkheid kennen en daarnaar leven.
    Hij benoemt het kleine groepje waar 80% van onze tijd door wordt opgeslorbt. Van het gedrag van die ouders mag echt wel iets gezegd worden, want dankzij hen is die enorme grote groep ouders de dupe.

    Ooit heb ik Bart van Campen (van de Kanjertraining) horen zeggen dat in een klas 100% van je aandacht naar 100% van je kinderen moet gaan. Hij zag dat in veel klassen 80% van de aandacht naar 20% van de kinderen gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je kind lekker mee hobbelt in het onderwijs, heb je als ouder moet zo veel te zeuren... Maar zeuren zijn er en blijven er. En juiste deze zeurpieten, verpesten het voor de ouders die moeten knokken voor hun kids. Ik moeder van zoon. Bijna 11, zit nu op zijn 3e school.wij en hij voelen ons onbegrepen! Nu door alle rompslomp 2 jaar achterstand! En dan ben ik een zeur ouder als ik me daar over uit laat. Ik, normaal fan van Pieter Derks. Ik heb zelfs Kaartjes voor zijn voorstelling liggen. Was toch wel echt geraakt. Door zijn ouderlijke uitspraken...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hello, I read your blogs regularly. Your writing style is
    witty, keep up the good work!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!