woensdag 24 maart 2021

Rommeldagen

"Mooie doos, juf!"

Bijna verslik ik me in mijn slok koffie. Het lukt me om serieus te antwoorden: "Dank je! Ja, hij wordt wel mooi he?" De complimenteuze kleuter uit mijn groep 2 beaamt dit nog een keer. Ja, het wordt mooi. 

Het zijn rommeldagen voor mij op school deze weken. De stagiaire staat voor de groep en ik doe allerlei klusjes. Best lekker voor een paar keer, dat wel. Ik ben niet moe aan het eind van de dag, mijn stem heeft nergens onder geleden en vanavond val ik niet om 8 uur in slaap op de bank.

Een van mijn bezigheden van vandaag is dus het versieren van de themadoos voor de klas. Ik heb een paar krummels uit groep 1 uit de klas geplukt om me te helpen en dat doen ze met veel plezier. We scheuren gekleurd zijdevloeipapier in stukjes en plakken het op de doos. Het wordt een vrolijk geheel. Of het sneller gaat met hulp van mijn 4 kabouters weet ik niet zeker, maar gezellig is het wel. 

Verder spring ik bij in de drukke groep van mijn collega, begeleid het uitprikken van narcissen (kijk, als je aan de achterkant kijkt, zie je waar nog meer gaatjes tussen moeten), scan ik documenten in, bereid ik een meetles voor en sta ik een poosje op het plein in de zon met mijn andere collega bij te praten en haar kinders te observeren . Twee mannekes komen bij ons staan. "Juf... ik wilte de tak op het schuurtje gooien en toen floepte die opte zijn hoofd..." Verleden tijden zijn nog wat ingewikkeld, maar het geweten is al aardig op orde. Een welgemeend excuus, en daar gaan ze weer samen.

Na schooltijd maak ik nog tijd om wat meesjes op de ramen te schilderen. De voedertafels van de winter zijn vogelhuisjes geworden, en worden nu dus ook bewoond, de bomen waar in de winter sneeuw op lag staan al vol in bloesem, in stapjes wordt het lente op de ramen, net als in de rest van de klas. 


Het zijn rommeldagen. Fijne rommeldagen, rustige rommeldagen. Volgende week is dat weer afgelopen, ga ik weer zelf voor de klas. Ik zal moe zijn, mijn stem zal te lijden hebben en 's avonds val ik in slaap op de bank. Maar o, wat kijk ik er naar uit! 

Kinders, volgende week ben ik er weer!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!