donderdag 14 september 2023

Seslootslas

Wie weet er nog meer een woord dat begint met de ssssss? 

Slak, sok, stoel, zelfs shirt komt voorbij. Heel goed! 

"Juf! Juf! Ik!" Roept het piepstemmetje van poppenkind naast me. Haar vinger zwaait driftig voor mijn ogen heen en weer.  Ze is mijn helpend handje vandaag en heeft het beste zicht van iedereen op het blad met de letter s en de plaatjes ernaast.

"Ik heb je gezien en gehoord poppenkind, maar ik zie dat er ook kinderen met een stille vinger zijn. Die ga ik eerst even vragen."

Het piepstemmetjes stopt, de vinger blijft zwaaien.

"Poppenkind, weet jij nog een woord waar je de ssss hoort?"

"Een... seslootslas!"

Kijk, je kunt het op deze manier moeilijk ontkennen, maar een vergrootglas, dat staat niet op de kaart. Waar haalt ze dat dan vandaan? Ik kijk nog eens. O wacht. De spiegel! Poppenkind wil er eigenlijk niet aan. Het is geen spiegel, een spiegel hangt aan de muur.


Vandaag is een gezellige dag. Alle kinderen zijn in een opperbest humeur en op een paar kleine aanvarinkjes na zijn er weinig calamiteiten. 

Nou ja, aanvarinkjes, aanduwinkjes zijn het. Blond bonkie en Energiebommetje zijn vriendjes, maar alleen als ze allebei de pet goed hebben staan, als ze niet toevallig allebei hetzelfde speelgoed op hetzelfde moment willen hebben en als de een niet net even de ander in de weg loopt. 

In de rij bij de deur gaat het een beetje mis. Ineens zit Energiebommetje huilend in de kast en blond bonkie staat met een mix van boos en beteuterd op zijn gezicht tegenover hem.

Terwijl de rest van de klas met de gymmeester naar buiten gaat, roep ik de mannetjes bij me. Wat is er gebeurd? "Blond bonkie heeft me in de kast geduwd!" "Ja maar.... ik vind hij niet lief!"  

Tja, dat kan wel wezen, maar duwen doen we niet. Als we boos zijn, dan zeggen we: "Stop daarmee!  of: Ik wil niet dat je dat doet!". Blond bonkie knikt. Hij weet het wel, hij heeft zijn primaire reactie alleen nog niet zo onder controle. Maar hij is van goede wil en hand in hand loopt hij met Energiebommetje naar de gymles op het plein.


"Juf? Wil je een ijsje"  "Graag! Welke smaak is het?" "Aardbeien"

Ik ben gek op aardbeienijs en neem de denkbeeldige lekkernij in dankbaarheid van Energiebommetje aan. Hij zit op de fiets, met een aanhangwagen erachter. 

"Kom, we gaan hier echt ijs in doen!" Vrolijke katuitdeboom neemt Energiebommetje en zijn fiets mee.

Even later zijn ze weer terug. De aanhanger zit vol zand. "Wil je nog een ijsje" Tuurlijk wil ik nog een ijsje, maar het zand moet wel terug in de zandbak. Want als het zand op de stoep komt, dan komt het in de put. Dan krijgen we weer van die grote plassen als het regent en dan kunnen we niet fijn buitenspelen.

Zonder problemen wordt het zand terug gebracht en in de zandbak geschept. 

Van ijsverkoper is Energiebommetje veranderd in een piraat. Met zijn verrekijker, een pylonnetje, kijkt hij het plein rond. Wel een goeie piraat trouwens, hij is op zoek naar boeven. 

"Energiebommetje, kom eens bij me."

Hij fietst tot vlak voor mijn voeten. 

"Jij luistert zo goed vandaag. Dat vind ik heel fijn!"

Stomverbaasd laat hij zijn verrekijker zakken. Hij kijkt me ongelovig aan.

"HUH??? Hoe kan DAT nou?"

"Ja jongen, 't is net toveren he? Maar 't gaat hartstikke goed vandaag en ik ben blij."

Hij ook, hij gaat lekker zijn gang. Even later is hij geen piraat mee. Nu is hij drummer.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!