woensdag 11 november 2020

Achter de struik


De herfst is een mooie tijd als je met kleuters werkt. Je lokaal ziet er in een handomdraai gezellig uit, liedjes liggen voor het oprapen en het is niet moeilijk om allerlei leuke knutsel- en andere werken te bedenken. de herfst ligt voor het oprapen, letterlijk. "Juf! Ik heb een kerstanje gevonden!" "Ja, mooi! Van wat voor een boom komt die ook al weer, weten jullie dat nog?"  "Ehm.... een eikenboom!"

Er zijn paddenstoelen gevouwen en gekleid, we hebben woordstukjes geklapt, stippen geteld en we maken een tekening van een herfstbos. Met oliekrijt op zwart papier, en het wordt erg mooi.  Er verschijnen bomen, paddenstoelen, eekhoorns, egels, vossen, spinnenwebben met of zonder spin, en in de prachtigste kleuren. (die hier naast is van een kind uit een van de andere groepen)
De meeste kinderen hebben deze tekening inmiddels gemaakt, maar niet iedereen is van het tekenen, en al helemaal niet met oliekrijt. Maar ja, sommige dingen moeten, en dit is een moet-werkje.


Vandaag heb ik aan tafel 6 kinderen die deze tekening nog niet hebben gemaakt. We bekijken de herfstplaat. Wat zien we allemaal? Welke kleuren horen bij de herfst? ("Blauw!" "O ja? Zie jij blauwe blaadjes aan de bomen?" "Nee, maar die auto is blauw!")

Na deze verkenfase gaan we aan de slag. En het wordt mooi!


"Juf! Kijk! Ik had een rode paddenstoel met witte stippen. Maar nu is het een mengpaddenstoel. Hij is roze! Ik ga nog een mengpaddenstoel maken!" 

En er kwam een kabouter bij, en een boom. De boom, dat is dat mooie vormpje daar onder, naast de egel, niet die grote aan de rechterkant, zoals ik dacht "Neehee.... dat is een champignon!"




"Ik maak een varken!" "O, wat leuk, een wild zwijn? Die wonen ook in het bos he?"  "Ja, maar dit is een gewoon varken. Die is ontsnapt van de boerderij" 

En omdat ik dat wilde, wilde hij er best nog een boom met dwarrarrarrarrende blaadjes bij tekenen. En paddenstoelen. "Kijk juf! Die ene, die heeft het varken omgeschopt. Maar die andere staat nog wel rechtop."


En dan dit mannetje. Houdt niet zo van tekenen. En oliekrijt is stom.

" Juf, ik ben klaar." Hm. Tja. Een bijzonder herfstbos, dat wel. En schat dan maar eens in of dit zo goed is als hij kan, of dat 'ie zich er met een jantje-van-leien af heeft gemaakt. 

"Nou, ik vind wel dat er nog zeker een paddenstoel bij moet hoor...."

Even is het stil, en dan klinkt het bedachtzaam: "Juhuf..... Die paddentoel.... die staat achter deze struik...."



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!